Konstruktion Halotex® på underlag av TRP-plåt
- Tätskikt
- Mineralullsisolering, minst ⅔ av totala tjockleken
- Halotex® D200, överlappad minst 200 mm med tejpade skarvar
- Mineralullsisolering, max ⅓ av totala tjockleken
- TRP-plåt

Konstruktion Halotex® på underlag av betong
- Tätskikt
- Mineralullsisolering
- Halotex® D200, överlappad minst 200 mm med tejpade skarvar
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande minst brädriven betong.

Konstruktion Haloproof® YEP 3500 på underlag av betong
- Tätskikt
- Isolering
- Bitumenångspärr Haloproof® YEP 3500
- Mataki Asfaltprimer
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande minst brädriven betong.

Konstruktion Haloproof® U.M Universal Membran på underlag av betong
- Tätskikt
- Isolering
- Bitumenångspärr Haloproof® U.M Universal Membran, hel-/skarvsvetsad, alt. självklistrande
- Mataki Asfaltprimer
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande minst brädriven betong.

Konstruktion Haloproof® YEP 2500 på underlag av betong
- Tätskikt
- Isolering
- Bitumenångspärr Haloproof® YEP 2500, klistrad i varmasfalt
- Mataki Asfaltprimer
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande minst brädriven betong.

Konstruktion Haloproof® Trema 5 på underlag av betong
- Tätskikt
- Isolering
- Bitumenångspärr Haloproof® Trema 5, hel-/skarvsvetsad
- Mataki Asfaltprimer
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande minst brädriven betong.

Konstruktion Haloproof® Aluplan på underlag av betong
- Tätskikt
- Isolering
- Bitumenångspärr Haloproof® Aluplan
- Mataki Asfaltprimer
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande minst brädriven betong.

Konstruktion Haloproof® Alushell på underlag av TRP-plåt
- Tätskikt
- Mineralullsisolering
- Haloproof® Alushell
- Primer 9800
- TRP-plåt

Ångspärr av PE-folie Sd = 84 m
Att utföra ångspärr i isolerade yttertak med hjälp av en 0,20 mm åldersbeständig PE-folie är en väl beprövad metod. Tack vare sitt stora format och enkla installation har PE-folie blivit populärt hos konstruktörer och byggare. PE-folien monteras genom att rullas ut direkt på bjälklagskonstruktionen eller med minst två tredjedelar av den totala isolertjockleken ovan ångspärren i ett isolerat tak (AMA JSF 55). Detta är en traditionell ”tumregel” och värt att notera är att det förekommer konstruktioner där ångspärren bör placeras med fyra femtedelar av isoleringen ovan ångspärren för att säkerställa avsedd funktion. Detta kan vara aktuellt vid konstruktioner där isolerat tak ansluter mot vägg. Vid betongkonstruktioner ska ångspärr placeras direkt an mot betongen.
- PE-folien ska uppfylla krav enligt RISE Certifieringsregel 128.
- Skarvar i PE-folien tätas med dubbelhäftande skarvband eller tejp med minst 200 mm överlapp.
- Skarvmaterial ska vara testade enligt SP-metod 1380 5.2–5.9.
- Skarvar utan dubbelhäftande skarvband eller tejp kan utföras med minst 500 mm överlapp (Se AMA Hus JSF.55).
- Genomföringsmanchetter ska alltid användas.
- I alla anslutningar vid väggar, detaljer, fogar och skarvar i konstruktionen tejpas PE-folien för att uppnå lufttäthet.
Bitumenångspärr Sd = 209-1500 m
En ångspärr av bitumen har samma fördelar som en ångspärr i PE-folie men tillför ytterligare fördelar för både byggnaden och byggprojektet. Bitumen har en ”läkande” funktion, vilken gör att ångspärren kommer att minimera risken för konvektion via den mekaniska infästningen av ovanliggande isolering och tätskikt. Dessutom ger bitumenångspärren en robust och tät tätning under byggskedet vilket medger att ångspärren först monteras i sin helhet innan isolering och tätskikt monteras. Detta ger en tät konstruktion både för nederbörd och invändig fukt. Tack vare denna snabba och beständiga tätning av taket eller bjälklaget kan invändiga byggnadsarbeten påbörjas tidigare än vid användning av ångspärr i PE-folie, vilken kräver att hela takkonstruktionen med tätskikt och isolering färdigställs innan full täthet uppnås. Mataki tillhandahåller ett flertal olika bitumenångspärrar med olika ånggenomgångsmotstånd och användningsområde vilka helsvetsas mot underlag primat med Mataki Asfaltprimer. Vid kompakttak ska YEP2500 helklistrad i varmasfalt IO 95/35 användas. YEP 2500 klistras i 2,5 kg varmasfalt per m2.
- Ångspärr av kvalitet YEP 3500 ska uppfylla kraven enligt tabell AMA JSE.1/1.
- Övriga ångspärrar av tätskiktsmatta ska uppfylla kraven i tabell AMA JSE.1/2 och tabell AMA JSE.1/3.
- Skarvar i bitumenångspärr ska vara minst 80 mm.
- Genomföringar i ångspärr av bitumen utförs med Haloproof® Ångspärrsgenomföring EPDM.
- Bitumenångspärr viks upp och svetsas tät mot vertikaler och anslutningar minst 100 mm över isoleringen. Bitumenångspärren svetsat tät mot både underlaget och mot tätskiktet.
- En bitumenångspärr från Mataki kan ligga exponerad (utan överbyggnad) i två månader.
- Ångspärr helsvetsas mot underlaget enligt AMA Hus JSE.1311
- Genomföring av brunnars tappstycke utförs med Ångspärrsgenomföring Komplett 125/110.
Svetsade bitumenångspärrar installeras och sammanfogas genom gasolsvetsning. Vid svetsning smälts ångspärrens bitumen och bildar en homogen skarv när materialet svalnar/stelnar. Detaljer och uppvik ska utföras i samma material. Inga andra material (tejp, skarvband) behövs vid installation av bitumenångspärr.
Vid konstruktioner som till exempel kyl- eller frysrum ställs särskilda krav på utförandet av ångspärr. Kontakta våra tekniker för rådgivning kring denna typ av konstruktioner.
Tak med överbyggnad av sedum eller solpaneler
Tak som förses med överbyggnad av sedum eller solpaneler kräver särskild noggrannhet vid projektering och utförande. Detta då sedum och solpaneler under delar av året kommer fungera avkylande för takkonstruktionen: sedumet kommer att frysa på vintern och solpaneler fungerar avskärmande. I båda dessa fall finns betydande risk att temperaturen i takkonstruktionen sjunker och därmed ökar risken för kondens. Redan vid 1 °C i temperatursänkning i takkonstruktionen ökar den relativa fuktigheten med drygt 5 procentenheter. För att säkerställa att tak med överbyggnad av sedum eller solpaneler inte försämrar klimatet i taket krävs att ångspärren och dess genomföringar är helt täta så att varken diffusion eller konvektion förekommer, vilket kan leda till kondens i takkonstruktionen.
Montering PE-folie
Skarvning av PE-folie
Halotex® System är ett komplett väldokumenterat ångspärrssystem där alla ingående systemkomponenter bildar ett system. Skarvar i PE-folien tätas med dubbelhäftande skarvband eller tejp med minst 200 mm överlapp. Skarvar kan också utföras utan tätning men med minst 500 mm överlapp. Genomföringsmanschett ska alltid användas. Anslutningar mot väggar, detaljer, fogar och skarvar i konstruktionen tejpas för att uppnå lufttäthet.
Krav på underlag/förbehandling
Ytor där ångspärr av PE-folie monteras ska ha ytjämnhet motsvarande brädriven betong. Betongytor bearbetas på ett sådant sätt att gjuthuden avlägsnas och betongens råhet bör inte överstiga 1,5 mm. Skarpa kanter eller större ojämnheter utjämnas med betong, cement eller ett väl häftande asfaltspackel. Innan arbete påbörjas ska betongytan vara ren från skräp och lösa partiklar.
Montering Bitumenångspärr
Krav på underlag/förbehandling
Ytor där bitumenångspärr helsvetsas eller helklistras i varmasfalt, ska ha ytjämnhet motsvarande brädriven betong. Betongytor bearbetas på ett sådant sätt att gjuthuden avlägsnas och betongens råhet bör inte överstiga 1,5 mm. Skarpa kanter eller större ojämnheter utjämnas med betong, cement eller ett väl häftande asfaltspackel. Avjämningsmassa, flytspackel eller liknande får inte användas där bitumenångspärr ska appliceras. Innan arbete påbörjas ska betongytan vara ren från skräp och lösa partiklar. Underlag av betong ska vara uttorkat för att bitumenångspärr ska kunna klistras/svetsas. Betong ska ha RF<85%. Detta ska säkerställas och garanteras skriftligt av beställare. Underlag utan specificerad RF kan godtas om ytan är konstaterat yttorr och uttorkning nedåt i konstruktionen kan säkerställas. Bjälklag eller pågjutningar med kvarsittande form anses inte kunna torka ut nedåt. Installation av tätskikt bör ske under gynnsamma väderleksförhållanden (temperaturen bör vara över +5°C och ingen nederbörd). Där bitumenångspärr ska helsvetsas eller helklistras i varmasfalt, ska ytan förbehandlas med Mataki Asfaltprimer, se nedan avsnitt om primer.
Primer
Primer används för att öka vidhäftning mellan bitumenångspärr och underlag. Betongytor ska behandlas med primer. Asfaltprimer är vanligast förekommande och fungerar i de flesta förekommande fall. Åtgång 0,2-0,3 liter/m2. Den primade ytan ska vara helt täckt med primer och yttorr innan applicering av bitumenångspärr påbörjas. Beroende på underlagets material och beskaffenhet appliceras primern med roller, borste eller spruta. Vid underlag av TRP-plåt stryks Primer 9800 på profiltopparna.
Läggningsmetod
Utläggning av bitumenångspärr bör påbörjas i underlagets lågpunkter. Längsgående skarvar ska utföras med minst 80 mm överlapp. Tvärgående skarvar ska utföras med minst 150 mm överlapp.
Svetsning och svetsutrustning
Mataki bitumenångspärrar (med undantag av YEP 2500 som klistras i varmasfalt) är avsedda att svetsas med gasolsvets. Rikligt med värme ska tillföras på ett sådant sätt att produktens baksida smälter och bildar en våg av bitumen som flyter framför rullen när den rullas ut. Två typer av brännare kan användas: svetsramp har hög effekt och ger jämnare värme och är lämplig för större areor, handbrännare används för mindre areor och detaljarbete.
Tillfällig tätning
Bitumenångspärr ger en robust och tät tätning under byggskedet. Detta ger en tät konstruktion både för nederbörd och fukt. Tack vare denna snabba och beständiga tätning av taket kan invändiga byggnadsarbeten påbörjas tidigare än vid användning av ångspärr i PE-folie.

Anslutning mot vertikal
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande brädriven betong.
- Haloproof® Bitumenångspärr helsvetsad mot underlaget, överlapp 80 mm.
- Remsa av bitumenångspärr helsvetsas mot vertikal yta minst 100 mm över tätskiktets yta och minst 150 mm ut på underliggande bitumenångspärr.
- Isolering
- Tätskikt

Genomföring
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande brädriven betong.
- Haloproof® Bitumenångspärr helsvetsad mot underlaget, överlapp 80 mm.
- Haloproof® Ångspärrsgenomföring EPDM
- Tätskikt

Takbrunn
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande brädriven betong.
- Haloproof® Bitumenångspärr helsvetsad mot underlaget, överlapp 80 mm.
- Isolering
- Haloproof® Ångspärrsgenomföring Komplett 125/110 mm
- Takbrunn Komplett 110
- Tätskikt

Sargutkastare
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande brädriven betong.
- Haloproof® Bitumenångspärr helsvetsad mot underlaget, överlapp 80 mm.
- Isolering
- Sargutkastare Komplett 110 mm
- Tätskikt

Kantavslut (fotplåt)
- Betong (bärande konstruktion) med ytjämnhet motsvarande brädriven betong.
- Haloproof® Bitumenångspärr helsvetsad mot underlaget, överlapp 80 mm.
- Remsa av bitumenångspärr viks upp och ut 100 mm
- Fotplåt med underliggande remsa av YEP 2500
- Tätskikt

Anslutning mot vertikal
- TRP-plåt
- Mineralullsisolering max ⅓ av den totala tjockleken.
- Ångspärr Halotex® D200. Alternativt monteras direkt på TRP-plåten.
- Mineralullsisolering minst ⅔ av den totala tjockleken.
- Halotex® Byggtätningstejp
- Tätskikt

Genomföring
- TRP-plåt
- Mineralullsisolering max ⅓ av den totala tjockleken.
- Ångspärr Halotex® D200. Alternativt monteras direkt på TRP-plåten.
- Mineralullsisolering minst ⅔ av den totala tjockleken.
- Halotex® Rörmanschett
- Tätskikt

Takbrunn
- TRP-plåt
- Mineralullsisolering max ⅓ av den totala tjockleken.
- Ångspärr Halotex® D200. Alternativt monteras direkt på TRP-plåten.
- Mineralullsisolering minst ⅔ av den totala tjockleken.
- Halotex® Rörmanschett
- Takbrunn Komplett 110
- Tätskikt

Sargutkastare
- TRP-plåt
- Mineralullsisolering max ⅓ av den totala tjockleken.
- Ångspärr Halotex® D200. Alternativt monteras direkt på TRP-plåten.
- Halotex® Byggtätningstejp
- Mineralullsisolering minst ⅔ av den totala tjockleken.
- Sargutkastare Komplett 110
- Tätskikt

Kantavslut (fotplåt)
- TRP-plåt
- Mineralullsisolering max ⅓ av den totala tjockleken.
- Ångspärr Halotex® D200. Alternativt monteras direkt på TRP-plåten.
- Mineralullsisolering minst ⅔ av den totala tjockleken.
- Halotex® Byggtätningstejp
- Fotplåt med underliggande remsa av YEP 2500
- Tätskikt

Skarvning av Halotex® D200
- TRP-plåt
- Mineralullsisolering max ⅓ av den totala tjockleken.
- Ångspärr Halotex® D200, överlappas minst 200 mm och tejpas med Halotex® byggtätningstejp
- Mineralullsisolering minst ⅔ av den totala tjockleken.
- Tätskikt
